Elephant Nature Park - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Patricia en Anne - WaarBenJij.nu Elephant Nature Park - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Patricia en Anne - WaarBenJij.nu

Elephant Nature Park

Blijf op de hoogte en volg Patricia en Anne

18 December 2014 | Thailand, Chiang Mai

Sawadee!

Op 16 december om 8 uur 's ochtends werden we door een busje van Elephant Nature Park bij ons Guesthouse opgehaald. Onze gids voor de rest van de dag zat ook al in het busje en groette ons enthousiast. Wij waren de eerste mensen die werden opgehaald. Onderweg naar de anderen stelde onze gids zich voor als Ten, number Ten, zei hij met een glimlach van oor tot oor en een tipisch Thais lachje. Hij stelde ons allerlei vragen, maar eigenlijk waren wij nog niet wakker genoeg voor een enthousiast gesprek. We haalden nog drie anderen op en de rest zou in het park bij onze groep komen.

Onderweg naar het park klapte Ten een tv scherm uit het dak van het busje en kregen we een documentaire over olifanten te zien. Op de weg naar het park kwamen we langs andere accomodaties waar je diverse trips kon doen. Waaronder ook op een olifant rijden. Het Elephant Nature Park lag in een hele mooie bergachtige omgeving. Na aankomst werden we door Ten naar onze tafel voor de rest van de dag gewezen. Hier zullen we ook aan lunchen vertelde hij.

Als eerst mochten we de olifanten eten geven. Dit deden we achter een rode streep achter een hek. Wat een beesten! Een olifant eet 18 uur op een dag en de rest van de dag slaapt hij. Kun ja nagaan hoeveel zo een beest eet! Tijdens het voeren konden we de verschillen tussen de olifanten zien. Een aantal waren blind, een had op een mijn gestaan en een ander had een gebroken heup. De olifanten die blind waren, waren vroeger in hun ogen geprikt als zij niet deden wat hun baasje hun vroeg. Verschrikkelijk!

Na het voeren liepen we door het park naar een olifant waar we foto's mee mochten nemen. Ten vertelde dat deze olifant, anders dan de rest van de olifanten, erg op zichzelf was. Zij was vroeger gebeten door een andere olifant, waardoor zij nu het liefst met een grote boog om de andere olifanten loopt. Vervolgens liepen we verder door het park naar een groep olifanten met een jong van ongeveer vijf jaar. We hoorden een harde knal uit de bergen komen en zagen vervolgens dat alle oudere olifanten om het jonge olifantje gingen staan. Ook maakten zij veel geluid. Dit zit in hun aard, als zij gevaar horen verzamelen de olifanten zich om de jonge olifantjes en maken zij geluid wat lijkt op een soort signaal naar de olifanten in hun omgeving. Heel bijzonder om dit te zien!

Na een heerlijk lunchbuffet hebben we een documentaire over de oprichtster van Elephant Nature Park gezien en over hoe de olifanten worden mishandeld voordat ze misbruikt worden. De Thaisen zelf noemen het een soort opleiding. Olifanten worden uit het wild gehaald en worden vervolgens een aantal dagen vastgebonden in een soort kooi, waar zij net aan in passen. Vervolgens worden zij aan alle kanten geprikt met bamboestokken met een scherpe punt. Dit gebeurd tot de olifant niet meer tegenstribbeld. Het prikken duurt vaak een aantal dagen. Vervolgens wordt de olifant eruit gehaald en moet hij lopen met touwen om zijn benen. De mensen bepalen door middel van de touwen hoe de olifant moet lopen. Doet de olifant niet was de mensen willen, wordt hij weer geprikt. Dit alles kan soms een paar weken duren en daarna is de olifant klaar om te gaan werken. Dit werk is, helaas, tripjes maken met toeristen op hun rug... Verschrikkelijk!

Na deze verschrikkelijk documentaire mochten we in bad met een olifant. Door het park loopt een rivier en hierin mochten we de olifant door middel van een emmertje schoonmaken. Na het badderen hebben we nog een wandeling door het park gemaakt en zagen we diverse andere beschadigde olifanten, waaronder één met een gebroken rug, opgelopen door het rijden met toeristen op zijn rug.

Na deze bijzondere ervaring zijn wij ontzettend blij dat wij de keuze hebben gemaakt om niet op een olifant te rijden. Het was verschrikkelijk om de verhalen over de mishandelde en beschadige olifanten te horen. We vonden het heel mooi om te zien dat de olifanten hier goed worden verzorgd en dat hier hun goede gedrag wordt beloond in plaats van hun slechte gedrag gestraft. We zijn met een goed gevoel in het busje richting ons Guesthouse gestapt om de ervaring hier nog even op ons in te laten werken.

Liefs Patricia en Anne

• 18 December 2014 - 12:57

Marthe:

Prachtig!! Goeie keus geweest om naar dat park te gaan.. Erg hoor wat ze daar met die beesten doen! Super mooie foto's op FB met de olifanten.. En zag dat jullie ook al andere reisbuddy's hadden ontmoet! Hartikke leuk

• 18 December 2014 - 14:03

Anneke:

Mooi geschreven, ik beleef het bijna in het echt mee en inderdaad, net wat Marthe schrijft, goeie keus.
    Nou moide, nag hêêl veul plezier, waai make ôôs langzaam op voor de kerstdagen en oud en nuw. 't Is hier boina 12 grade, 't waait, regent en 't is bewolkt, niks an dus. Geniet ze!!

• 18 December 2014 - 15:25

Janine:

Hee meiden! Super leuk om jullie verhalen te lezen, wat een ervaringen allemaal!
    Geniet ervan en alvast hele fijne en mooie feestdagen daar. xxxx

• 19 December 2014 - 11:52

Monique:

Wat een indrukken allemaal. Heel mooi opgeschreven ook, het is alsof ik het zelf meemaak. Geniet verder van deze mooie reis, Wij gaan bijna Kerst vieren in een warm en nat Nederland. Veel liefs van alle Botmannetjes.

• 24 December 2014 - 19:44

Roberta En Ad:

Wat leuk om jullie verhalen te lezen! Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen. Maak er een onvergetelijke kerst van!